16 Mar 2014

VEGAN SEITAN HOMEMADE


Today sun is shining in Milan, it's almost Spring and it's Sunday.
Three things that together make a perfect combo, expecially if you have NOTHING to do!
So, between a looong sleep and a walk in the sun, here my recipe for a delicious vegan seitan (it's not a gluten-free food, because of seitan is gluten!).
I advise you: it's not a quick recipe, so give up and prepare yourself spending some time in your kitchen!
It will be worth it. 

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Oggi splende il sole a Milano, è quasi primavera ed è domenica.
Tre cose che insieme fanno una combinazione perfetta, specialmente se non si ha NULLA da fare!
Dunque, tra un dormita lunghissima e una camminata al sole, beccatevi la mia ricetta per un delizioso seitan vegan (non è una ricetta gluten-free dal momento che il seitan è glutine!).
Vi avviso: non è una ricetta breve, dunque mettetevi il cuore in pace e preparatevi a passare un po' di tempo nella vostra cucina!
Ne varrà la pena.

***

Time // Tempo:

About 4 hours (minimum) // Circa 4 ore (minimo).

Difficulty // Difficoltà:

Average // Media.

Ingredients // Ingredienti:

For a 18 oz. (500 gr) seitan: 
- 2.2 lb. (1 Kg) strong (Manitoba) flour
- 1 pint (600 ml.) of water
- soy sauce
- herbs and spices to your taste for the broth
- miso
- turmeric
- salt.

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Per 500 gr. di seitan:
- 1 Kg di farina Manitoba
- 600 ml di acqua
- salsa si soia
- erbe e spezie a vostro piacimento per il brodo
- miso
- curcuma
- sale.

How to // Come procedere:

1)
Place the flour in the middle of your countertop, and start kneading puring water little by little. // Posizionate la farina al centro del vostro piano da lavoro e cominciate ad impastare versando l'acqua un poco alla volta.


 2)
After about 15-20 minutes of perfect workout for your arms, you should obtain a loaf like this. You can also see my supervisor waiting for something falling down from my countertop :D  Sweet clever Miya! // Dopo circa 15-20 minuti di allenamento perfetto per le vostre braccia, dovreste ottenere una pagnotta tipo questa. Potete anche vedere la mia assistente in attesa che mi cada qualcosa dal piano :D Dolce furba Miya!


3)
Put your loaf in a bowl and cover it with cold water. Leave it rest for 1 hour minimum (but also for the whole night if you're already tired). // Mettete la vostra pagnotta in una ciotola e copritela con dell'acqua fredda. Lasciatela riposare per minimo 1 ora (ma volendo anche per tutta la notte se siete già stanchi).


4)
Now a delicate phase: put the bowl under the tap water, but very little flowing. Work your loaf as log as the water will be transparent. It could take you 10-15 minutes. Ehm, I made a tea rest before haha!  // Ora un passaggio delicato: mettete la ciotola sotto l'acqua corrente, ma aperta a filo. Lavorate la pagnotta finché l'acqua non diventerà trasparente. Potrebbe prendervi 10-15 minuti. Ehm, io ho fatto una pausa tè prima ahah!


5)
Meanwhile, boil some salty water in a big pot. // Nel frattempo, fate bollire dell'acqua salata in una grossa pentola.


6)
Make a cute bundle with a white fabric around your loaf, and put the seitan in the boiling water "dressed" like this. Leave it simmering for 30-40 minutes. Meanwhile, prepare another pot, but now you can add to the water herbs and spices you like more. I used, for the broth, a mix of herbs, soy sauce, miso and turmeric. Use your fantasy and then have a break, you deserve it!  // Fate un bel fagotto intorno alla pagnotta con del tessuto bianco, e mettete il seitan così "vestito" nell'acqua bollente. Lasciatelo sobbollire per 30-40 minuti. Nel frattempo, preparate un'altra pentola, ma ora all'acqua potete aggiungere erbe e spezie che più vi piacciono. Io ho usato per il brodo un mix di erbe, salsa di soia, miso e curcuma. Usate la vostra fantasia, poi fate una pausa che ve la meritate!


7)
Transfer the seitan in the other pot and let it simmering for other 30 minutes. // Trasferite il seitan nell'altra pentola e lasciatelo sobbollire per altri 30 minuti.


8)
At the end, you'll obtain this cute ball. // Alla fine, otterrete questa bella palla.


9)
You can conserve it in pieces, dry and in an airtight container for the freezer (it will keep 2-3 months) or in its broth for the fridge (it will keep 1 week). // Potete conservarlo in pezzetti, asciutto e in contenitore ermetico per il freezer (dove durerà 2-3 mesi) o nel suo brodo per il frigo (dove durerà una settimana).


Everytime you'll want, you'll have your seitan for different recipes. In the first pic of this post, you see my seitan I prepared last dinner, pan-fried with curry and pepper. No words for saying how good it tasted! Let me know if you did your own one! Happy Sunday and, talking about food, I'm going to eating something! See you soon! // Tutte le volte che lo vorrete, avrete il vostro seitan pronto per diverse ricette. Nella prima foto del post vedete quello che ho preparato la scorsa cena, saltato in padella con curry e pepe. Non ci sono parole per dire quanto fosse buono! Fatemi sapere se avete fatto il vostro! Felice domenica e, parlando di cibo, vado a mangiare qualcosa! A presto!

P.S. Sorry for the pictures' quality, I used my phone and it's not so easy with hands covered in flour, I think I dirtied its glass million times! // P.S. Scusate per la qualità delle foto, le ho fatte con il telefono e non è così semplice con le mani tutte infarinate, credo di averlo sporcato milioni di volte!

xx Francine

Photos by me and protected by Copyright.

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